Re: Дармщат

Потребителски аватар
Nikolay_Popov
Напредващ
Напредващ
Мнения: 82
Регистриран: 24 мар 2017 02:03
Reputation: 104
Контакти:

Re: Дармщат

Мнениеот Nikolay_Popov » 29 мар 2019 01:56

ДАРМЩАТ
Изображение
Буквало допреди броени часове приключи разходката ми из Дармщат. Ето с какви впечатления останах:
Градът:
Тук се затруднявам. Градът изглежда е бил китен в жилищната част. Но нещо, което на мен ми попречи- доста "оборотна" индустриална зона залепена за града. В същото време улиците си бяха сравнително мизерни, а настилката на кръпки и създава малко балканско чувство. Като казах мизерия- по центъра, площад Луизе имаше места с неприятна миризма. Покрай монумента в центъра на площада, емблематичен за града имаше пияници и като цяло неприятни субекти, бирени шишета и прочее. Автобусите бая си трескаха по кръпките. От друга страна, пък има много зеленина и свежест, паркове и приятни крайни квартали. Особено в центъра обаче, не е сигурно, че дори перфектен немски би помогнал в комуникацията с околните. Иначе като размер с преградията е нещо... като Бургас да речем. Отново го има явлението с малки, ситни улички с градски транспорт през тях. В жилищните зони много има много приятни павирани улички, някои от които с трамвайно трасе приятна старовремска архитектура и китни площадчета. Ако се изчистят площадите и се разкара мизерията, това градче, особено в центъра ще изглежда много красиво- с червения паваж, ретро архитектурата, римските елементи...
Транспортът:
Организацията на градската мобилност:
Центърът за градска мобилност е обединен под DADINA (Дармщат-Дибургерска организация за градски транспорт). Същият съвместно с останалите от провинция Хессен ползват системата за повсеместен контрол и таксуване RMV. Вече съм споделял, че това, от видяното в други градове е сред най-сложните, скъпи и неудобни системи от гледна точка на пътниците. Тук няма билет за "къса отсечка", то си е безсмислено, защото градът е малък. Но пък е сравнително скъпо да започват цените от 2,10€ за еднократно насочено пътуване. Но пък месечната карта е 47€. Местният ДАП е концернът HEAG mobilo, обединяващо съотведно HEAG mobiTram (трамваен оператор) и HEAG mobiBus (автобусен оператор).
Мрежата от линии:
Като цяло в Дармщат се чака за градски транспорт в сравнение с други градове, където се годи принципа "гаранция 10 минути чакане за избраната посока". Тук основната стъпка за делничен ден е 15 минути. Масово линиите по отделно са на 15-30 мин. делник, а празник стигат интервали от 60 мин. Неделя определено не е удобно за спонтанно пътуване ей-така. В зависимост от мястото, може да виси по 30-60 мин. на спирката. Тук, подобно на много градове в Германия градският и крайградски транспорт на Дармщат е споделен. Съответно има общи линии които са градски за Дармщат, градски за друг град (полу съединен с първия) и в същото време изпълняват междуселищни превози. Вътрешните линии (условно казано, тъй като повечето поне в единия край са извън града) се оперират от местния ДАП, а регионалните от областта се държат от частници, местни дапове и държавните железници. Тук няма метро, но трамваите са с доста основна функиця, най-вече за пътуванията по крайните квартали. При дублиране на трамвайни и автобусни маршрути, автобусите се движат максимално възможно по трамвайните трасета, пригодени за бусленти. Обичайно на много градове тук в центъра е голям сборен пункт, както по гласовото оповестяване казва "главна точка за прекачване". Тук най-ключовата точка е в центъра на града с три спирки- площад Луизе. Непосредствено до мястото е площад Вили-Брант и пл. Матилде. Трите са на до 200 метра разстояние и събират връзки от всякъде за всякъде. Другата ключова точка е централната гара (от общо 7 на територията на града, тъй като е заобиколен от железен път на 3/4 от обиколката. Железниците (регионални и S-bahn) се ползват по-скоро за пътуване между населените места, а не за вътрешноградски транспорт. Масово по спирките има машини за таксуване и информация в реално време. Единични квартални и забутани спирки с преминаващи по-рядко от 30 мин. автобуси нямат табла за пристигащ транспорт. Но като цяло, зясяках, че не са много точни. Явно същите много често или изобщо не отчитат реалното местоположение на превозното средство, а само стандартното разписание. На няколко пъти засякох да пристигне МПС 2-3 минути след като на таблото е отметнало за заминало.
И сега конкретно:
Трамваите. Както казах, същите се оперират от местният ДАП, частта HEAG mobiTram. Линиите са 9, като интервалите делничен ден са между 15 и 30 мин., като учебни дни има единични курсове по-начесто. Същите се ползват за пътуване от кварталите към центъра и между кварталите. Линиите са разделени на няколко групи, в зависимост дестинацията. В група са по 2-3 линии, като 1 или 2 са основните, а второстепенните представляват част от маршрута. 1, 2, 4 и 9- където основната е 9. 6, 7 и 8, където основата е 8 и 7 (реално са един маршрут, но 7 е по-късо), а 6 е експрес. 4 и 5, където 5 е основата. 3 е автономна линия. Съответно в схемата на града, съответните линии са дадени в еднакъв цвят. Единствено 4 покрива две направления, като и за двете е второстепенна линия. Това го изяснявам, във връзка с графиците на движение. Делничен ден второстепенните линии, като 1 и 6 са на 30 мин., а 4 и 8 се движат само в час пик. Събота и неделя пък 1, 2, 3, 4 и 6 въобще не се движат или имат единични курсове. В общата част на маршрута си трамваите се движат на 15 мин., като има моменти с 5 -10 минутни интервали с "ученически" курсове. Линия 5 е най-редовна- там има през целия ден интервали от 7 до 9 минути, празник на 30 сутрин и вечер, през деня на 15 мин.
Подвижният им състав е от 48 трамвая Waggon Union- 18 са най-новите ST14 (2007г.); 20 от ST13-Reihe (1998г.) и най-старите 10 Serie ST12 (1991г.). В депото имат и ретро трамвай, а може и повече от един. Това го разбрах от постер, разлепен в почти всяко превозно средство на HEAG, гласящ че през месец май ще има ретро обиколка на града. Докато шетах изброих три депа, което ме озадачи, предвид мащаба на града и мрежата. Иначе, като цяло мотрисите са чисти и спретнати, карат се стегнато.

Интересното за мотрисите е, че всяка си "има име". Всички са "кръстени" на градове.
Към мотрисите, без значение какви, се прикачват безмоторни ремаркета Waggon Union SB09 (30 броя от 1994г.). Единствено по линия 3 се движат соло мотриси, най-често ST13. За целия ден по другите линии един единствен път видях мотриса без ремарке на 5. Лично на мен ми изглеждаше супер странно ST12, които по дизайн приличат на нещо от 80те със сравнително модерно изглеждащо нископодово ремарке. Eто какви трамваи се движеха днес:
Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение

Пътуване с 9117- Тронтхайм
phpBB [video]

Изображение Изображение Изображение Изображение

Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение

Пътуване с 9870
phpBB [video]

Изображение Изображение

Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение


Автобусите:
Тук ми е трудно да коментирам мрежата, но ще се опитам. Градските автобуси, на Дармщат нямат числени номера, а буквени. Има основни линии, които правят връзка с квартали и центъра, които нямат връзка с трамвай, както и такива които са от гари/трамвайни спирки до съседните села и градчета. Съгласно къде отиват им е създадена буквената номерация. От минаващите през централна градска част, само линиия R не минава нито през пл. Луизе, нито през пл. Вили Брант, но пък спира на централна гара. Има и допълнителни вътрешноквартални линийки, които не се движат неделя, а от понеделник до събота са на 20-30 мин. По една от въпросните, където обичайно се возят макмимум 10 човека, защото на ходене разстоянието беше 2 км от трамвая до крайната, имаше съчленен автобус.
Та отново към номерацията- има линии с комбинации като U/F, като U e продължение на F. Има и линии с една основа и минимални разлики, като след буквата се поставя съответно цифра и става WE1, WE2, WE3.
Буквените линии основно се държат от местния ДАП, но има и отделни линии дадени на частници. Най-вече квартални.
Логиката на разписанията е подобна на трамваите. Неделя остават само основните линии с интервали тук-таме на 15 мин., повечето случаи на 30 и дори 60 (за отделни части на маршрута).
Има селски и междуградски линии в областта, които са номерирани. Те, вече споменах се държат от частници, местни ДАПове и държавните железници. Сред тях има само няколко линии с X пред номера за експрес. Също има една линия с различен статут, оперирана от HEAG mobiBus, която се таксува допълнително (една зона)- AIR експрес от Дармщат до летище Франкфурт (двата терминала). 2-3 от тези линии са със супер дълъг маршрут, като AIR и 751 (второто с маршрут Дармщат - Мьорфелден - Валдорф - Летище Франкфурт). Една от линиите пък стига до предградията на Хайделберг, до колкото видях.
Превозните средства са доста нови. Сякаш най-старите бяха Сетра 415NF. В ДАПа разчитат на съчленени и соло Манове и Мерцедеси. В ДАПа разполагат с 9 Mercedes CapaCity, но така и не видях такъв в движение. До колкото знам имат и VDL електрически хибрид. За първи път тук виждам на живо в Германия съчленен четириврат автобус. Автобусите са доста чисти и приветливи и определено лъха на ново. Германските железници и частни превозвачи ползват Ирисбус Кросуей за регионалните маршрути, както и Сканиа. Естествено на държавните железници, ще си останат внушителни МАН-овете.
Ето какво се моташе по улиците в снимки:
Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение

Изображение Изображение Изображение Изображение
Изображение
Изображение Изображение
Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение
Изображение Изображение

Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение

Повече снимки може да видите и в съответния албум.

Като за финал бих обобщил- определено интересна за мен транспортна схема, но има какво да се желае относно удобство при изпълнение. Иначе подвижният състав е отличен.
Изображение

Върни се в “Градският транспорт в Германия”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 0 госта