Re: Хайделберг

Потребителски аватар
Nikolay_Popov
Напредващ
Напредващ
Мнения: 85
Регистриран: 24 мар 2017 02:03
Reputation: 112
Контакти:

Re: Хайделберг

Мнениеот Nikolay_Popov » 24 мар 2019 17:28

ХАЙДЕЛБЕРГ
Изображение

На 22-ри март си направих разходка в Хайделберг, провинция Баден-Вюртемберг. Та ето какво видях там:
Както обикновено започвам хрониката си с впечатленията от града. Градчето е с вид на силно провинциално, но супер китно и приятно. Разположено е от двете страни на река Некар, като по-значителната част е от южната й страна. Там пък се извисява планина. Градчето е много зелено и добре спретнато. Чисто е, като има някои елементарни забележки. Внушителни са къщурките накацали по планинската част. За всяко уважаващо себе си градче и това има стара част. И както много - Римска част и римски музей. Старият град е много китен и приветлив. Там е и дългата чаршия пълна с ресторанти, кафенета магазини и тн. В градчето има и университет, което го изважда от провинциализма. Все пак в Германия университетите не са на всяко кръстовище. Учудващо за вида на градчето, там и бабичките говореха на английски. Имаше заведения, където персоналът беше от различни националности и общуваха помежду си на английски. Улиците са сравнително прилични, но предвид балканския релеф е често явление ситна, тясна уличка.
Изображение
Градският транспорт.
Бих казал, че е удобен, като обобщение.
Билетната система и управлението на мобилността. Тук единен регулатор (център за мобилност) е общността Verkehrsverbund Rhein-Neckar (VRN) обединяваща градчета и села в провинцията по поречието на реките Рейн и Некар. Съответно има мобилно приложение и прочие удобства за купуване на онлайн билет, както и за планиране на връзки. Бих казал, че работи по-удобно от RMV, позната на провинция Хессен.
Операторът тук е Rhein-Neckar-Verkehr (VRN), ДАП обединяващ три града, три гаража/депа - Лудвигсхафен, Манхайм (които са сляти едно вдруго) и Хайделберг. Отделно има "селски", крайградски автобуси на Deutsche bahn (ГДЖ) и друг(и) превозвач(и). Като част от ДАПа оперират и частни оператори по единични линии.
Интересно е, че притежателите на ЖП-карти за намаление ползват намаления и в цените на билети и карти в системата на VRN. Градският билет тук е 1,70 само за Хайделберг, а дневният 7 Евро. Има билетни машини само на гарите/S-bahn станциите и на много възлови и "големи" спирки.
Изображение
На всяка спирка има спиркознак с актуална информация за движение на автобусите, като на по-възлови спирки има и табла показващи оставащото време за чакане на отделните линии. Вътре в автобусите гласовото оповестяване е направено с английски превод само на важни спирки, като централната гара, университета- стар и нов, двореца, общината/планинската железница.
Като градски транспорт градът е разделен на 2 основни части - стара и по-модерна, а модерната северна и южна спрямо реката. Старата част е изцяло в южната част на града- старият град.
Мрежата. Тук жп-транспортът не е толкова основен и развит. Доста важни са автобусите. Различно от много градове главната сборна точка на линии и прекачване не е на централна гара, а към градският център, който се пада малко по-настрани- пл. Бисмарк. Там може да се направи връзка буквално за навсякъде.
Изображение
Изображение

Централна гара също е сборище, но не толкова колкото въпросния площад. В момента в района на централна гара тече огромен ремонт, като районът се претворява цялостно. Там се получава малко бъркотия защото по-рано всичко е спирало на общо взето едно място, но сега са разделени на 3-4 спирки на различните страни на ремонта. Тук обаче имаше много добри указания кое, от къде на къде.
Изображение

S-bahn, както винаги оперирани от държавните железници. S-bahn се ползва по-скоро за по-междуселищни превози, между сателитните села и по-основните градове и между самите градове. Основният такт е 10 минути по направление. По отделно линиите са на между 10 и 30 мин. делник и събота. Неделя основно на 20 и 30 мин., някои на 60.

Като цяло вътрешноградското обслужване (трамваи и автобуси) е доста удобно, често и интензивно. Има дълги, основни линии (трамваи и автобуси) и довозващи вътрешноквартални (автобусни). Автобусите и трамваите са с последователни, неповтарящи се номера. Единственото дублиране е на трамвай 24 и автобус 24, като второто го играе "продължение" на трамвая.
Трамваите в Хайделберг са основно в модерната част, като доста от тях излизат извън града и ходят до доста забутани по своему селца и градчета. Включая има трамваи между Хайделберг и Манхайм. Доста от трамваите са стари, но реновирани, като найстарите са Дюваг 1985г. Най-нови са Бомбардиер 2013г. Бих казал, че са доста прилични. Има и ретро трамваи, които излизат събота и неделя. Друго много удобно направено- навсякъде където са по улиците трамвайните трасета се ползват за бус-ленти. Най-култовият трамвай, до колкото усетих е 5- Кръгова Манхайм - Хайделберг - Ванхайм - Манхайм. Трамваите съответно се движат в двете посоки на кръга.
Изображение ИзображениеИзображение Изображение [url=https://flic.kr/p/2dU9m6P]Изображение
Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение

Изображение
Изображение Изображение Изображение Изображение
Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение

Автобусите. Както казах има по-основни, дълги линии и по-второстепенни и квартални. Линиите изпълняващи по-основна фунция тип квартал-центъра са съчленени и соло автобуси, а довозващите със соло. А има и вътрешноквартални оперирани с Мерцедес Спринтер. Както споделих- тук доста от уличките са невъобразимо дребни и тесни. Затова на места линиите минават по съседни улички в различните посоки. В основни линии подвижният състав на градския превозвач е подновен. Основно е заложено на Мерцедеси, различни поколения Цитаро. От шофьори разбрах, че са се опитали да тестват триосни 15 метрови автобуси, но са се оказали неудобни. Различна марка (МАН) видях едиствено на регионалните линии обслужвани от железниците и частни съизпълнители. Също видях и един Соларис на частник опериращ съвместно с ДАПа в Хайделберг. Подобно на други германски градове, тук автобусите се карат бързо и стегнато, без излишно спиране на празни спирки и при ненатиснат сигнал за слизане.
Предвид балканския релеф, тук има и "балкански" автобуси, които катерят планината. Като казах планината, там се намира планинската железница разделена на две половини с маршрут Общината-Молкенкур-Кьонигщул (Кралски стол). Това влакче оперира само лятото, въпреки че е отбелязано, като част от МГТ се таксува отделно, като се ползват намаления при наличие на определени видове билети за ЦГМ и карти на държавните железници. Предвид повишеното търсене от градската управа, до колкото разбрах, са решили да обслужат забележителностите по маршрута със заместващ автобус, който е безплатен и се движи от Общината, покрай замъка до Моленкур. В същата посока, само че до края (Кьонигщул) се движат и две градски линии - 30 и 39. Обаче при тях фокусът е повече над намиращата се на близо "Астрономическа къща".
Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение

Тук предполагам ще са ви по-интересни последните три попълнения на rnv- трите електрически Цитаро. Същите обслужват само линия 20 от Централна гара покрай стария град, планинското влакче и пл. Карл. Линията е с кратък маршрут, 15 мин. в посока, по 20 с почивката, 3-4 км. в посока. Всеки автобус прави по 15 курса (~90км.), като без презареждане, по думи на шофьорите батерията била изхабена до 30%. По разкази още няколко бройки от модела са предвидени да се купят и оперират в Манхайм.
Личното ми мнение- хареса ми. Разочарова ме разликата, спрямо изложения на изложението в Хановер събрат, че няма трета врата. Много тиха машина. В салон иначе си прилича на нормално Цитаро.

phpBB [video]

phpBB [video]

phpBB [video]

Изображение Изображение Изображение
Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение

Като заключение ще повторя, че тук транспортът е удобен и приятен. За жалост имах само половин ден на разположение и не успях да обиколя целия град. Ето какво друго попадна пред обектива:
phpBB [video]

phpBB [video]

phpBB [video]


Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение

Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение
Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение
Изображение
Изображение Изображение
Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение

Целия албум
Изображение

Върни се в “Градският транспорт в Германия”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 0 госта